عطايا الله الجميلة تاتى فى وقتها (يُعْطِي الْمَطَرَ الْمُبَكِّرَ وَالْمُتَأَخِّرَ فِي وَقْتِهِ)

++اول أمبارح كنت في المعمودية فوجئت بهجوم من الطبل والزغاريد بطريقة شديدة جدا"وشعرت ان البلد كلها جاية وراء الطفل المعمد .!!
سالت ليه كل ده ؟أجابت الجده :يا ابونا الطفل ده جاي بعد 17 سنة من محاولات حقن مجهري كتير وأخيرا" ربنا رزق ابني طبيعي ....


*** وهنا وقفت امام عيني الآية القائلة :
           *الَّذِي يُعْطِي الْمَطَرَ الْمُبَكِّرَ وَالْمُتَأَخِّرَ فِي وَقْتِهِ**( ارميا ٥: ٢٤)*                
    
آية غريبة فعلاً كنت بأستغرب منها ... 
*ازاي يارب يبقي المطر مبكر او متأخر وفي نفس الوقت في وقته…؟!
*في ناس مطرها مبكر* ...
يعني ربنا بيديها كل حاجة بدري ... مبيبقاش فيه في حياتهم *فترات انتظار طويلة* ... مابيستنوش شغل او ارتباط او خلفة.. ايقاع حياتهم ماشي عادي او سابق غيرهم ؛ بس ده ممكن يكون بالنظرة البشرية ؛ *بس بالنسبة لربنا ده وقتهم* ... ده معاد مطرهم…!!!
*ناس تانية مطرها متأخر* ...
يا اما متاخرين في حاجة واحدة او متأخرين في كل حاجة ... *حاسين ان اغلب سنينهم عايشينها في انتظار طويل* ... دووول بقى مطرهم متأخر....‼
بس *المطر المتأخر* ده يمكن بيجي *متأخر شوية في نظرنا ... وبيجي فجأة ... لكن بييجي بفرحة ... بييجي بغزارة* ... بيقعد فترة طويلة يمطر عشان يعوض جفاف الارض والنفوس ... وكأنه بيقولهم انت كنت تستحق سنين الانتظار دي ... انا يمكن مطر متأخر ... بس هو ده وقت مطركم…!!!‼
*لو مطرك متأخر في حاجة او في كل حاجة ... انتظر بثقة وايمان ميعاد مطرك من ربنا فهو الذي يعطي بسخاء و لا يعير … فسَيُعطى لك بس خليك واثق في مواعيد الله…!!!

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كلمات ترنيمة انا مشتاق تغير فيا "فريق قلب داود"

ترانيم بوربوينت بحرف أ

ترنيمة واخدينك علي فين كلمات وبوربوينت2018